Voice-over

DOOR EEN VROUW, GOED IDEE!

rondeel-arrow-01 copy

Jij zoekt een voice-over vrouw. Om op vertrouwde toon te informeren over maandverband, of om enthousiast te kwebbelen over mode. Of om een stoere commercial voor kinderen in te spreken. Maar wat jouw product ook is; je wilt het door een vrouw laten vertellen. Dat past nou eenmaal het beste bij jouw doelgroep. En of dat nu een groep jonge meiden is of een oudere man: een goede, vrouwelijke voice-over artiest raakt iedereen. Man of vrouw.

Vrouwelijke voice-over werkt het best…

Er zijn natuurlijk momenten dat een mannelijke voice-over logisch lijkt. Bijvoorbeeld voor een autocommercial of voor een instructievideo van een scheerapparaat. Zo zijn er ook momenten dat je intuïtief voor een vrouwelijke voice-over kiest. Maar er zijn ook legio situaties waarbij de voice-over zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn. Waar kies je dan voor: een mannen- of vrouwenstem?

Mijn suggestie: kies voor een vrouwenstem en dat zeg ik niet omdat ik toevallig zélf een vrouw ben (beloofd). In de blog ‘mannenstem of vrouwenstem’ leg ik uit waarom mensen in bepaalde situaties liever naar vrouwenstemmen luisteren. Even een korte fact. In het onderzoek van de STER zegt men: “Vrouwenstemmen scoren vooral beter op geloofwaardigheid en zorgen bovendien voor een hogere koop- en bezoekintentie.” Dat lijkt me voor een bedrijf geen overbodige luxe.

Hoe klinkt mijn voice-over vrouwenstem?

Er zijn heel veel verschillende vrouwenstemmen. Ook binnen de voice-over wereld. Sopranen, alten en stemmen die elk octaaf moeiteloos halen. Van een kakelende kip tot en met een engelengeluid. Hoe zit dat bij mij? Hoe klinkt mijn vrouwelijke stemgeluid?

Van nature heb ik een relatief lage vrouwenstem. Niet te lief, maar ook niet overdreven stoer. Mijn voice-overs zijn daarom oprecht, fris en volwassen. Mensen luisteren graag naar mijn stem, zeggen ze.

Vrouw of man: voice-over draait om techniek

Om een goede voice-over te maken is het ‘vrouw zijn’ niet genoeg. Je stem kan aller prachtigst zijn, maar zonder techniek kom je niet ver. Je kunt pas overtuigen als je de feilloos tekstgevoel hebt en doelgroep begrijpt. In hun huid kruipt, ze rechtstreeks aanspreekt. Om dat te doen moet je aanvoelen wat je vertelt en kunnen variëren in intonatie, ritme, toonhoogte. Het zit hem in de kleine nuances.

En natuurlijk heb je professionele apparatuur nodig om je overtuigende vrouwenstem perfect vast te leggen. Gelukkig heb ik het allemaal. De vrouwelijke stem, de eigen studio, het tekstgevoel, de passie én de ervaring, Dus… samenwerken?

SAMENWERKEN?

Met een vrouwelijke voice-over gaat jouw productie zeker slagen. Mail me, dan krijg je vandaag nog antwoord.