Menselijke voice-over

Wint voice-over AI, of kun je toch nog stem worden?

Heeft heeft het nog zin om voice-over te worden nu AI er is? Goede vraag!

Ik persoonlijk denk van ja. Als je echt graag voice-over wilt worden en je hebt talent en serieuze passie voor het werk, dan moet je er zeker voor gaan! Maar let op, het vak verandert.

AI-gegenereerde stemmen zijn steeds beter en goedkoper, waardoor ze vaak worden ingezet voor simpele klussen zoals telefoonsystemen, budget e-learnings en corporate video’s. Maar er zijn veel dingen die AI (nog) niet goed kan:

  1. Emotie & nuance – AI kan intonatie nadoen, maar écht menselijk gevoel, kwetsbaarheid of improvisatie voelt vaak vlak. Bij commercials en (online) storytelling willen klanten meestal ‘echte’ stemmen. Anno 2025 krijg ik vaak de vraag of ik vooral níet AI wil laten klinken. 
  2. Creatieve samenwerking – Regisseurs en producers willen soms meerdere takes, verrassingen of kleine aanpassingen. Dingen uitproberen en tweaken. Een menselijke voice-over kan meedenken, AI volgt alleen instructies. Zorg dat je naast je voice-over skills dus ook goed bent in het creative proces en copywriting.
  3. Authenticiteit & branding – Sommige merken willen een herkenbare stem die echt bij hen hoort, die het merkt ‘maakt. Een menselijke voice-over kan een persoonlijke connectie opbouwen en ‘groeit’ mee met de ontwikkelingen van het bedrijf. 
  4. Specialisatie – Zorg dat je het echt goede skills hebt in wat jij wil doen. Denk aan karakters in (web)animatie, naadloos tekstgevoel, dialecten of stemmen met een unieke kleur. Daar blinkt een mens in uit. Áltijd blijven oefenen dus. Zelfs na 15 jaar inspreken leer ik elke dag nòg meer uit mijn stem te halen.

Wat wel verandert door voice-over AI:

  • Veel budget-werk gaat steeds vaker naar AI. Dus om in te stappen kan het wel zwaar zijn. De markt voor ‘instappers’ wordt namelijk nu al gedeeltelijk overgenomen door AI.
  • Voice-overs zullen zich moeten onderscheiden met kwaliteit, autenticieteit en persoonlijkheid.
  • Je kan ook werken mét AI: bv. je eigen stem laten klonen en licenseren, of klanten helpen met “AI + menselijke touch” pakketten. Ik persoonlijk heb er voor gekozen om dat niet te doen. Mijn stem blijft altijd uniek. En vooral van mij en voor mijn menselijke opdrachtgevers. Ik moet er niet aan denken dat mijn stem tot in de eeuwigheid zou kunnen blijven ‘leven’. 
 

Als je instapt, kies dan niet alleen voor “ik lees teksten in”, maar positioneer jezelf op jouw unieke manier en als creatieve partner. Maak jezelf onmisbaar voor toekomstige opdrachtgevers. Zorg daarnaast dat je een topnotch studio en verstand van techniek hebt. Snel en foutloos high-end voice-overs kunnen leveren is een must, anders hadden ze net zo goed die AI-stem kunnen boeken ;-).

Dus…wees authentiek, creatief en gewoon goed. Dan heb je (bijna) geen last van die AI voice-over.

En eerlijk, ik denk dat de ‘AI hype’ ook een anti-beweging in gang zet. Nu is het even hip en happening, maar de mens (aka consument én bedrijven) blijven zich toch altijd het liefste identificeren met échte mensen en dus échte voice-overs. Maak die, dan heeft zeker het zin om voice-over te worden.

Lezen hoe je stemacteur kunt worden? Klik hier.

En een authentieke voice-over die knalhard met je meedenkt boek je hier. 😉

Joejoe, Barbara

Share this post:

Nog meer lezen.

Automatsich meelezen? Abonneer je op VOICELAND en ontvang elk KWARTAAL een lekker VOICE verhaal.

voice-over en stemacteur Barbara Karel palmboom

© 2025 All Rights Reserved