Skip to content

Voice-over worden, hoe doe je dat?

Barbara Karel
20 aug 2019

“Hoi, ik wil voice-over worden, hoe doe je dat?”

Tringgggg, de telefoon gaat. Ik neem niet op, want ik zit in een opname. Kak, vergeten mijn telefoon op stil te zetten. Dat doe ik snel, duik weer mijn vocalbooth in en luister later mijn voicemail af.

Hallo met Peter, ik heb je nummer van je website en ik heb een vraagje. Nu zeggen mensen altijd dat ik een mooie stem heb en ik zou graag meer met mijn stem willen doen, maar hoe wordt je nou succesvol voice-over of stemacteur? Misschien kun je me even terug bellen of kunnen we een keer een koffietje doen? Het liefst kom ik eigenlijk gewoon graag een keer bij je in de studio kijken, als dat mag….”

Ik snap die gedachte wel hoor, want het is ook een droombaan. Lekker werken vanuit huis, met je eigen stem, beetje praten tegen de mic…dat kan toch iedereen? En yess, veel mensen hebben inderdaad een prima stemgeluid in het dagelijks leven, iedereen kan omgaan met een computer en iedereen kan een microfoon kopen. Zo ingewikkeld is dat toch niet?

En kijk eens naar die inspreektarieven. Poehee, 250,- voor een tekstje van 2 minuten “dat is makkelijk verdiend!”, hoor ik je denken. En wat dacht je van die minimaal 500,- die je vraagt voor een commercial van 20 seconden. “Hoe dan? Dat wil ik ook!”, schiet er nu wellicht door je hoofd.

Logisch. En dit soort telefoontjes en mailtjes krijg ik dus regelmatig.

Maar nee, ik ontvang geen mensen bij mij in de studio en nee, ik ga ook geen bakkie met je doen. Niet omdat ik dat niet zou willen qua vriendelijkheid, maar gewoon omdat ik daar geen tijd voor heb. Mijn lieve man, drie kinderen, mijn toko, vrienden en familie verdienen namelijk ál mijn aandacht en daarmee is mijn tijd op. Sterker nog, ik heb te weinig tijd.

Wat ik wel kan, is je híer vertellen hoe je professioneel voice-over zou kunnen worden. Dan wel alleen vanuit mijn eigen ervaring, er leiden meer wegen naar Rome natuurlijk.

Ok, here we go. Stap 1, de testfase.

Een voice-over heeft een prettige stem om naar te luisteren, top als je die hebt, maar een voice-over of stemacteur moet ook heel goed tekst kunnen begrijpen, aanvoelen wat je vertelt. Dat je een leuke stem hebt wil namelijk nog helemaal niet zeggen dat je een tekst leuk, goed en geloofwaardig kunt vertellen. Vervelend, maar zo is het.

Probeer het dus gewoon eens uit. Trek een oefenscript van internet, ga er voor zitten met je telefoon en neem jezelf op. Probeer op je allerbest de tekst te vertellen, zoals jij denkt dat het zou moeten klinken als je straks voice-over bent. Luister die opname terug. Nou wat vind je ervan? Klinkt het een beetje ‘lekker’ en ‘geloofwaardig en natuurlijk’?

En ja, natuurlijk is het zo dat je in het begin nog van alles moet leren. Maar ‘het geloofwaardig en naturel’ vertellen van een verhaal (kort of lang) is ook wel iets wat je van nature al moet kunnen. Inlevingsvermogen aka tekstgevoel, je moet het ownen. Als je er geen talent voor hebt ga je het ook nooit leren. Zo simpel is het. Net als dat ik geen boekhouder zou moeten worden, ik en getallen is echt een crime.

Tip, en deze moet je echt wel doen: Laat je audiofile aan andere mensen laten horen!  Vraag dan vooral of ze oprecht kritisch willen zijn, want vrienden zeggen toch altijd dat het goed klinkt, ook als het helemaal ruk is.….

En, geloof je je eigen verhaal? En die anderen ook? Ben ben je er nog steeds van overtuigd dat je voice-over worden wilt?

Dan ben je klaar voor stap 2, oefenen.

Als al je vrienden zeggen dat je er echt wat mee moet gaan doen, dan ga je oefenen, heel veel oefenen. Dus nog meer verschillende soorten scripts uitprinten en er voor gaan zitten. Niet een keer, maar wel duizend keer. Neem jezelf op en luister terug tot je erbij neer valt.

Je zou er daarnaast ook voor kunnen kiezen een stemmenworkshop te doen. Bijvoorbeeld bij Barnier van stemacteren.nl, hij geeft leuke workshops. Dat lijkt wellicht een grote investering, maar naast dat het te gek is om te doen komt daar ook duidelijk uit naar voren of je écht talent hebt. Misschien eindigt het het wel niet in wat je wilt horen, maar dan weet je dat ook maar weer, toch?

Waarom zo’n workshop ook handig is, is omdat je daar met meerdere cursisten van hetzelfde niveau zit en je lekker ongegeneerd kan vergelijken. Ben ik nou echt zo goed of zo slecht? En hoe doen anderen het? Daarbij, in het voice-over vak draait alles om ervaring en meters maken, dus hoe meer je inspreekt hoe beter. Bij de meeste workshops krijg je als het goed is na afloop een demo van je ingesproken werk waarmee je dan weer verder kan.

Overigens heb ik géén inspreek-workshop gedaan, maar had ik al wel de nodige ervaring van mijn MTV-tijd, mijn radioprogramma bij 3FM en als stationvoice van NPO3. Dus mijn eerste oefenmeters had ik al wel redelijk gedraaid.

Let wel even op! Als je denkt dat je na zo’n workshop gelijk aan de slag kan als professioneel voice-over en de klussen binnen stromen, dan kom je van een koude kermis thuis.

Jij had wellicht verwacht dat met het doen van een cursus binnen no time alle fijne kneepjes van het vak onder de knie zou hebben. En dat je op een presenteerblaadje mee zou krijgen hoe je (voor een prikkie) een goeie studio bouwt en welke microfoon je nodig hebt. Hup, de volgende dag aan de slag toch? Maar zo werkt het helaas niet. Ik zal het je uitleggen.

Nogmaals, als voice-over is het belangrijk dat je je de rambam oefent. Commercials napraten, scripts opnemen en terugluisteren, variëren in stemgeluid, intonatie, hard, zacht, typetjes doen…Comfortabel raken met je eigen stem én horen wat je doet. Ook ik, na jaren ervaring en oneindig veel verschillende soorten opdrachten, oefen, luister en leer nog steeds dagelijks. Je stem is een ingewikkeld instrument.

Én als voice-over met eigen studio moet je niet alleen oefenen met je stem, maar ook met je oren! Het is cruciaal dat je je gehoor zo ontwikkelt dat je hoort wat je doet. En dat zit hem uiteraard niet alleen in foutloos inspreken. De kleinste nuances in het gebruik van je stem (lees intonatie, tempo, kracht en flow) maken het grootste verschil.

De enige manier dat te ontwikkelen is door nog meer meters te maken. Zo heb ik in het begin van mijn homestudio-avontuur, avond aan avond tot in de late uurtjes zitten praten om die instrumenten te leren gebruiken en te bespelen. Vergelijk het met piano spelen, of elk ander instrument. Je zult je het ongans moeten oefenen om er goed in te worden en het blind aan te aanvoelen, want over het algemeen werk je helemaal in je uppie.

Zet hem op dus. Het oefenen is de belangrijkste stap. Als je hier niet voor wilt gaan kun je het wel shaken.

Heb je stap 2 goed doorlopen, dan ben je klaar voor stap 3a en/of 3b.

Een topper ben je, je hebt geoefend, teruggeluisterd en met tranen in je ogen jezelf tot het uiterste gedwongen. Je hebt nu echt een lekkere flow te pakken en je bent klaar om de wijde wereld in te gaan. Hiephoi. Maar wat nu? Ga je eerst een fatsoenlijke demo maken (3a) of ga je gelijk een studio bouwen (3b)?

Ik zou voor voor 3a gaan. Eerst een goeie professionele demo. Heb je er nog geen, dan is het slim om dat te doen met iemand die er verstand van heeft. Bijvoorbeeld bij Willem, hij is een oude rot in het vak, weet er alles van en helpt je graag, maar er zijn meer mogelijkheden natuurlijk, google maar.

Mocht je het gevoel hebben dat je het zelf kan, go for it. Ik heb mijn eerste demo bij een studio gemaakt waarvoor ik al een paar opdrachten had ingesproken. Hij wilde me wel helpen om een volledige demo te maken. Aangezien ik toen nog geen eigen studio had, kon ik bij hem wat extra materiaal opnemen en dat hebben we gemixt met de opdrachten die ik al had gedaan. Zo kwam ik tot een  goede professionele eerste demo.

Je kan ook eerst kiezen voor stap 3b: een studio bouwen.

Okay, bij mij ging het zo: omdat ik in mijn 3FM- en MTV-tijd al inspreekwerk deed op locatie, was ik al een beetje bekend in de scene. En ik was ook de stationvoice van NPO3. Aangezien ik met twee kleine kindjes thuis zat heb ik wel gelijk mijn homestudio gebouwd, want ik kon niet zomaar even de deur uit. Dat was zeker een gokje want heel veel werk had ik nog niet, maar ik wist niet wat ik anders kon doen qua werk, dus voor mij was dat op dat moment de beste keuze.

De stilste kamer in huis werd de plek waar het moest gaan gebeuren en daar heb ik met een vriend een vocalbooth gebouwd. Je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Er zijn prachtige kant en klare vocalbooths te koop als je budget hebt, maar die van mij komt van de Gamma. Een zelfgemaakt dubbelwandig bouwpakket van MDF-platen en glaswol. Vervolgens heb ik aan de binnenkant Auralex schuim geplaatst, goede vloerbedenking op de grond gelegd en een mooi dubbelwandig deurtje gemaakt dat redelijk naadloos dicht gaat. Het was nog wel een flinke klus, maar het is gelukt.

Even een kleine kanttekening: zelf een cabine bouwen is wel een gok, want als je pech hebt klinkt het voor geen meter (akoestiek, galm etc). Ik had mazzel, de booth had een gelijk al een mooie droge sound. Weinig tot geen ruis of rare bijgeluiden en geen echo dus. En ik heb later een technische audio professional laten invliegen om er naar laten kijken. Hij zei dat het wel snor zat met die booth van mij. Lekker, want voor nog geen €1000,- was ik weer een stap verder.

Dan nu de verdere techniek: dat is ook lastig, want elke inspreekstem heeft zo zijn/haar voorkeuren en set. De een vindt dit lekker werken, de ander dat. Omdat ik werkelijk geen idee had wat voor míj zou werken, kocht ik praktisch dezelfde set als waar een helpende collega uit het vak ook mee werkte. Ik bestelde alles bij thomann.de, dat was toen nog goedkoper, maar nu kun je voor alles perfect terecht bij Baxshop.

MIC: de Neumann TLM102. Redelijk betaalbaar en goed verkoopbaar mocht het niks worden. Ook de MIC werkte fijn voor dat moment, ik kon er wel wat mee. Weer mazzel. Inmiddels heb ik wel een nieuwe MIC: de AKG C414 XLII, gewoon omdat ik klaar was voor the next level, maar die Neumann was een perfecte start.

Dan nog de Symetrix 528E voiceprocessor. Toen geen idee wat ik ermee aan moest, maar ik had hem mooi wel. As we speak staat hij hier nog steeds en weet ik natuurlijk wél precies hoe hij werkt. Dat heb ik met hulp van internet tutorials uitgevogeld.

Verder heb ik een nieuwe Macbook, een MBOX Interface, een microfoon standaard, popfilter en goede kabels aangeschaft (geen goedkope meuk kopen, want dan kun je kraakjes, tikjes en ruis krijgen) en werk ik met Protools. Al met al was de thuisstudio een investering van 5000,- denk ik.

 Maar whaaaaaaat de f*ck is dit allemaal nu?? Ik snapte er geen zak van. Zit je daar ineens met je studio waarvan je eigenlijk geen idee hebt hoe het werkt…tjaaaa….en nu?

Eerst heb ik op internet gezocht naar ‘Protools en audiotechniek-lessen’. Niets te vinden natuurlijk. Ja wel trouwens, in Amsterdam vond ik een soort van workshop voor Audiotechnicus, maar die was te uitgebreid en te duur, mijn geld was op.

Er zat niks ander om dan mezelf de techniek aanleren. Dus alle uurtjes die ik over had (en eigenlijk dus niet had met 2 kleine kinderen) ben ik gaan installeren, klooien en youtube tutorials kijken. Het werd een slagveld. Het was zo knetter ingewikkeld. Ik dacht dat ik het nooit zou leren. Tranen, gevloek, en boze momenten waarin ik dacht alles weer te verkopen. Gelukkig had ik een vriend die me in geval van nood uit de brand hielp en zo is het toch nog goed gekomen. Al heeft het wel even geduurd voordat ik überhaupt iets kon met mijn studio en niets steeds alles in de soep liep. Inmiddels ben ik een Handige Harry met mijn studiogear en edit en master ik zelf audio if needed.

Wil je een eigen professionele studio dan is het dus wel handig om écht gedreven te zijn of iemand te hebben die je (online) bij staat if needed.

Als je na dit verhaal nog even geen studio wilt bouwen, zorg er dan voor dat je bij een goede studio bij jou in de buurt kunt opnemen. Wie weet heb je zomaar een klus binnen en moet je snel kunnen schakelen.

Yess, demo en/of studio zijn klaar, door naar stap 4!

En nu begint het ‘achter-de-schermen-werk’. Ook dat kan een flinke klus zijn, tenzij je (betaalde) hulp inschakelt. Je hebt namelijk een website nodig en een netwerk. Want ja, die demo moeten mensen ergens kunnen horen natuurlijk. Daarbij is het fijn als mensen wat over je kunnen lezen, waar je voor staat, wat je kan.

Mijn eerste website heb ik zelf gebouwd. Gelukkig was ik daar wel redelijk handig in en was de concurrentie nog niet zo moordend als nu. De site (een one-pager) deed wel wat hij doen moest. Hij was duidelijk, fris, zag er best goed uit en ik was redelijk vindbaar. Anno 2019 lig dat iets ingewikkelder. Met jou zijn er namelijk nog 100.000 mensen die voice-over zijn of willen worden en moet je dus veel meer nadenken over de opbouw van je site, teksten, afbeeldingen, blog, referenties, social media, SEO, etcetera. Je site moet dus goed en professioneel zijn aan de voorkant én achterkant, anders gaat niemand je online vinden.

Ik had de mazzel (alweer mazzel) dat een vriend in de Adwords en SEO zat en me voor een vriendenprijsje wilde helpen om een goede Adwords campagne op te zetten en te onderhouden. Dat doet hij nu nog steeds, waarvoor eeuwig dank.

Je kan er ook voor kiezen geen site te bouwen en alles op youtube, soundcloud of vimeo te knallen, ik denk alleen niet dat dat werkt, want nogmaals met jou nog vele anderen.

Dan nu nog een belangrijke tip: waar je bij je site en eigenlijk bij alles wat je doet op moet letten is je Unique Selling Point (USP). Wat is jouw sterke kant oftewel jouw unieke kracht?

In het begin dacht ik dat ik alles moest kunnen. Qua stemgeluid maar ook qua soorten teksten inspreken. Ik moest zo snel mogelijk geld verdienen dus ik zette breed in. Van lief tot stoer, van jong tot oud. Ik wilde het allemaal. Tot dat ik van een gerenommeerd collega uit het vak de tip kreeg om me juist te focussen op mijn eigen kracht. Wat maakte mij nou anders dan al die anderen? Dáár moest ik voor gaan. En dat werkte beter. Sinds ik dicht bij mezelf blijf in wat ik qua voice-overwerk doe en duidelijk uitdraag waar ik voor sta krijg ik meer opdrachten, voel ik me zekerder in wat ik doe en zijn de opdrachtgevers altijd meer dan tevreden. Zorg dus dat je er achter komt wat jouw USP is wat betreft inspreken en als persoon. Draag dat uit op je website, social media en in alles eigenlijk.

Hoe jij het online gaat aanpakken is natuurlijk iets wat je zelf moet uitzoeken, maar geloof me, tegenwoordig is je website én social media je visitekaartje, so it better be good!

Demo en site klaar? Netwerken dan maar! Stap 5.

“Hartstikke tof die demo, studio en site, maar ik wil nu wel actie eigenlijk, ik wil voice over worden en zijn! Kom maar door met die opdrachten!” Dat snap ik helemaal. Daarom hier wat handige tips om ertussen te komen. Alhoewel deze geen garantie geven op succes.

Wat je kan doen is het volgende: ga naar google en je zoekt op: webvideo, reclamebureau, audioproductie, voice-over…… (alle keywords die je maar kan bedenken die met het vak te maken hebben) en maak een lijst met mailadressen van mensen en bedrijven die met voice-overs werken.

Als je er minstens 50 hebt ga je mailen. Gewoon heel oldskool aquisitie doen. Daar gaat veel tijd in zitten, maar zo heb ik het wel gedaan. En ik heb ook iedereen met een persoonlijke touch benaderd, dus geen bulkmail maar gewoon een oprechte persoonlijk header en een goed verhaal met je demo (via een download link en een MP3) erbij.

Hmmmm, geen reacties…ja een paar. Kak, wat gaat er mis? Daar is die onzekerheid weer! Tja, het duurde wel even voordat ik de eerste aanvraag kreeg. En toen ik die kreeg was ik heel blij, maar ook bloednerveus. Moest ik het ineens in mijn uppie in die studio voor het echie doen. Het was maar een klein klusje, maar toch….

Ineens begon ik weer enorm aan mezelf te twijfelen. Ik ploegde mezelf er doorheen en verstuurde de audio een dag later…stilte. Ik kreeg niks terug…twee dagen heb ik moeten wachten totdat ik het verlossende mailtje kreeg dat ze heel blij waren met mijn werk.

Woopwoop! Ik ook hartstikke blij natuurlijk, ik kon het!

Het was me gelukt. Tussen het moment dat de eerste schroef die vocalbooth in ging en de eerste officiële thuisopdracht zaten zo’n 8 maanden ellende. Mijn geld was op en alle techniek moest ik nog leren, maar blijkbaar had ik de basis te pakken en dat was goed nieuws. Het gaf me weer moed en ik ging verder met oefenen en netwerken.

Ja kan ook direct stemmenbureau’s mailen. Als je googled kom je er zat tegen, zoals voicebooking, stemzoeker, voicesindustries, toneofvoice. Kies er een paar uit waarvan jij denkt dat ze bij je passen en stuur je demo, kijk maar wat er gebeurt. Én in geen geval betalen voor een inschrijving, dat is total crapp. Als ze je erbij willen hebben en zaken met je denken te kunnen doen vragen ze dat echt geen inschrijfgeld namelijk.

Bij mij ging het anders. Ik kreeg namelijk zelf een mailtje van voicebooking.com. Of ik bij hun cluppie wilde. Dat overviel me, want die had ik totaal niet zien aankomen, maar dat wilde ik wel natuurlijk. Een fijnere bevestiging van mijn talent had ik me niet kunnen wensen.

Het balletje ging langzaamaan echt rollen. De eerste opdrachtjes kwamen binnen en het eerste jaar als voice over met eigen studio zette ik bijna het minimumloon voor een 19 jarige om. ‘Wow, da’s eigenlijk helemaal niet zoveel’, hoor ik je nu denken. Nee zeker niet, helemaal niet omdat je als ZZP-er geen sociale verzekering, vakantiegeld of andere voordelen hebt of opbouwt. Maar ik vond het wél best veel, want daarvoor had ik niks.

En de laatste. Stap 6: updaten en blijven ontwikkelen.

Toen  de vaart er eenmaal een beetje inzat, ben ik altijd blijven investeren en ontwikkelen. Dat is echt MEGA belangrijk. Denk niet dat als je er eenmaal tussen zit en je opdrachten lekker doorlopen, dat dat ook zo blijft. De concurrentie is groot en kan dodelijk zijn …. ook als je al werk hebt.

Zo heb ik een jaar na mijn zelfgemaakte website er een láten maken. Een professionelere, en ja dat kosten weer knaken. Wel weer een one-pager maar met meer mogelijkheden en een strakkere lay-out. Overigens wel weer naar eigen ontwerp, maar technisch een stuk beter verantwoord, want ik moest er meer op kwijt kunnen en ik wilde meer mogelijkheden zoals een goede contactsheet. Twee jaar na díe site heb ik de site laten maken die ik nu heb. En op deze site ben ik echt apetrots. Hij is ik, duidelijk, overzichtelijk en hij werkt goed.

Internet ontwikkelt continue en wil je mee blijven doen dan zal je winkel (website) dat ook moeten doen, is mijn religie. Ik verzin, ontwerp, schrijf en upload alles voor mijn site zelf, maar onderhoud, SEO en Adwords besteed ik uit, dat is te ingewikkeld.

Verder heb ik een youtube kanaal  waar ik regelmatig wat nieuws op zet, ben ik behoorlijk actief op socialmedia en schrijf ik maandelijks blogs (wat ik oprecht heerlijk vind om te doen). En niet te vergeten, een keer per jaar maak ik een nieuwe stemdemo, die ik via verschillende kanalen de wijde wereld in slinger.

Verder hou ik de stemmentrends nauwlettend in de gaten, kijk en luister ik regelmatig een avondje reclameblokken om te oefenen (napraten dus). En daarnaast gebruik ik de rest van mijn tijd (als ik niet inspreek) voor het werken aan mijn bedrijf, ondernemen dus. Ik sport veel en sla ik regelmatig feestjes over om mijn stem in topconditie te houden. Ook oldskool aquisite blijft altijd een van de wekelijkse bezigheden.

Nu, acht jaar na de kick-off kan ik het wel definitief te zeggen, het is me gelukt. Ik ben een steady succesvol ‘voice-over met eigen studio’ (succesvol als in gelukkig en ik kan er van leven). Ik spreek wekelijks meerdere klussen in (van klein tot groot) en heb maandelijks terugkerende opdrachtgevers. Én, het belangrijkst, ik ben er altijd voor mijn kinderen, want daar was het me in the end om te doen. Maar het was wel een eenzame rollercoaster ride, gevuld met frustratie, tranen, een halve burn-out, een lege bankrekening, maar ook een flink dosis uithoudingsvermogen, de nodige hulp en een paar keer mazzel.

Zo…dit is mijn eigen en hele verhaal. ‘Voice-over worden’ is dus best een pittige klus die je echt niet in één jaar klaart. En ‘voice-over blijven’ is ook niet even makkelijk.

Helaas kan ik je er verder niet bij helpen dus ik hoop dat je hier wat aan hebt. En gogogogo, want stemacteur zijn is echt het mooiste vak dat er bestaat, ik wil nooit meer anders. #hartjeinspreken, misschien moet ik dat maar op mijn arm laten tatoeëren…

Knipoog en succes ya’ll!

Barbara

Inspirerend? Deel dit bericht!

Scroll To Top