VOICE-OVER WORDEN, HOE DOE JE DAT?
Je wilt graag voice-over worden, maar hoe doe je dat?
Ik heb het hier allemaal opgeschreven. Voice-over worden, zo doe je dat!
Het is een droombaan. Werken vanuit huis is helemaal 2021, werken met je eigen stem… dat klinkt goed! En yes, dat is het ook. Veel mensen hebben een prima stemgeluid in het dagelijks leven, iedereen kan omgaan met een computer en iedereen kan een microfoon kopen. Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn?
Het is een waanzinnig tof, afwisselend vak en als je het goed doet kun je er een leuke boterham mee verdienen.
En dus krijg ik de laatste tijd weer meer belletjes en mailtjes dan ooit te voren met de vraag ‘Hoe word ik voice-over?’ Maar helaas, ik ontvang geen mensen bij mij in de studio en nee, ik ga ook geen bakkie met je doen. Niet omdat ik dat niet zou willen qua vriendelijkheid, maar gewoon omdat ik daar geen tijd voor heb. Mijn lieve man, drie kinderen, mijn toko, vrienden en familie verdienen namelijk ál mijn aandacht en daarmee is mijn tijd op. Sterker nog, ik heb te weinig tijd.
Wat ik wel voor je kan doen, is je híer vertellen hoe je professioneel voice-over zou kunnen worden.
Dan wel alleen vanuit mijn eigen ervaring, er leiden meer wegen naar Rome natuurlijk.
Ok, here we go. Stap 1, de testfase.
Een voice-over heeft een prettige stem om naar te luisteren, top als je die hebt, maar een voice-over of stemacteur moet ook heel goed tekst kunnen begrijpen, aanvoelen wat je vertelt. Dat je een fijne stem hebt wil namelijk nog helemaal niet zeggen dat je een tekst leuk, goed en geloofwaardig kunt vertellen. Vervelend, maar zo is het.
Dan zijn er ook nog verschillende genres binnen het voice-over vak. Zo kun je luisterboeken inspreken, tekenfilms, commercials, de zakelijke markt bedienen…er zijn tal van kanten die je op kunt gaan. Bedenk voor je zelf eerst eens waar je zou willen beginnen. En probeer het gewoon eens uit. Trek een oefenscript van internet, ga er voor zitten met je telefoon en neem jezelf op. Probeer op je allerbest de tekst te vertellen, zoals jij denkt dat het zou moeten klinken als je straks voice-over bent. Luister die opname terug.
Nou wat vind je er van? Klinkt het een beetje ‘lekker’ en ‘geloofwaardig en natuurlijk’?
En ja, natuurlijk is het zo dat je in het begin nog van alles moet leren. Maar ‘het geloofwaardig en naturel’ vertellen van een verhaal (kort of lang) is ook wel iets wat je van nature al moet kunnen. Inlevingsvermogen AKA tekstgevoel, je moet het ownen. Als je er geen talent voor hebt ga je het ook nooit leren. Zo simpel is het. Net als dat ik geen boekhouder zou moeten worden, ik en getallen is echt een crime. En zingen kan ik ook niet.
Tip, en deze moet je echt wel doen: Laat je audiofile aan andere mensen horen! Vraag dan vooral of ze alsjeblieft oprecht en kritisch willen zijn, want vrienden zeggen toch altijd dat het goed klinkt, ook als het helemaal ruk is.….
En, geloof je je eigen verhaal? En die anderen ook? Ben ben je er nog steeds van overtuigd dat je voice-over wilt worden?
Dan ben je klaar voor stap 2, oefenen.
Als je vrienden zeggen dat je er echt wat mee moet gaan doen, dan ga je oefenen, heel veel oefenen. Dus nog meer verschillende soorten scripts uitprinten en er voor gaan zitten. Niet een keer, maar wel duizend keer. Neem jezelf op en luister terug tot je erbij neer valt én wees kritisch naar jezelf.
Je zou er daarnaast ook voor kunnen kiezen een voice-over workshop te doen. Bij Ruby, een zeer professionele voice-over en heerlijke vrouw die training op maat aanbiedt. Of bij Barnier van stemacteren.nl, ook hij geeft toffe workshops. Dat lijkt wellicht een grote investering, maar naast dat het te gek is om te doen komt daar ook duidelijk naar voren of je écht talent hebt. Misschien eindigt het het wel niet in wat je wilt horen, maar dan weet je dat ook maar weer, toch?
Waarom zo’n workshop ook handig is, is omdat je daar met meerdere cursisten van hetzelfde niveau zit en je lekker ongegeneerd kan vergelijken. Ben ik nou echt zo goed of zo slecht? En hoe doen anderen het? Daarbij, in het voice-over vak draait alles om ervaring en meters maken, dus hoe meer je inspreekt hoe beter. Bij de meeste workshops krijg je als het goed is na afloop een demo van je ingesproken werk waarmee je dan weer verder kan.
Overigens heb ik géén inspreek-workshop gedaan, maar had ik al wel de nodige ervaring van mijn MTV-tijd, mijn radioprogramma bij 3FM en als stationvoice van NPO3. Dus mijn eerste oefenmeters had ik al wel redelijk gedraaid.
Let wel even op! Als je denkt dat je na zo’n workshop gelijk aan de slag kan als professioneel voice-over en de klussen binnen stromen, dan kom je van een koude kermis thuis.
Je had wellicht verwacht dat met het doen van een cursus binnen no time alle fijne kneepjes van het vak onder de knie zou hebben. En dat je op een presenteerblaadje mee zou krijgen hoe je (voor een prikkie) een goeie studio bouwt en welke microfoon je nodig hebt. Hup, de volgende dag aan de slag toch? Maar zo werkt het helaas niet. Ik zal het je uitleggen.
Nogmaals, als voice-over is het belangrijk dat je je de rambam oefent en blijft oefenen.
Commercials napraten, scripts opnemen en terugluisteren, variëren in stemgeluid, intonatie, hard, zacht, typetjes doen. Comfortabel raken met je eigen stem én horen wat je doet. Ook ik, na jaren ervaring en oneindig veel verschillende soorten opdrachten, oefen, luister en leer nog steeds. Je stem is een vernuftig instrument. Wil je als voice-over met eigen studio de markt kunnen bedienen, dan moet je je stem door en door kennen en perfect kunnen bespelen. Net als zangers en zangeressen.
Én als voice-over met eigen studio moet je niet alleen oefenen met je stem, maar ook met je oren!
Het is cruciaal dat je je gehoor zo ontwikkelt dat je hoort wat je doet. En dat zit hem uiteraard niet alleen in foutloos inspreken. De kleinste nuances in het gebruik van je stem (lees: intonatie, tempo, kracht en flow) maken het grootste verschil.
De enige manier om dat te ontwikkelen is door nog meer meters te maken. Zo heb ik in het begin van mijn homestudio-avontuur, avond aan avond tot in de late uurtjes zitten praten om die instrumenten te leren gebruiken en te bespelen.
Vergelijk het met piano spelen, of elk ander instrument. Je zult je het ongans moeten oefenen om er goed in te worden en het blind aan te aanvoelen, want over het algemeen werk je helemaal in je uppie.
Zet hem op dus. Het oefenen is de belangrijkste stap. Als je hier niet voor wilt gaan kun je het wel shaken.
Heb je stap 2 goed doorlopen, dan ben je klaar voor stap 3a en/of 3b.
Een topper ben je, je hebt geoefend, teruggeluisterd en met tranen in je ogen jezelf tot het uiterste gedwongen. Je hebt nu echt een lekkere flow te pakken en je bent klaar om de wijde wereld in te gaan. Hiephoi. Maar wat nu? Ga je eerst een fatsoenlijke demo maken (3a) of ga je gelijk een studio bouwen (3b)?
Ik zou voor voor 3a gaan. Eerst een goeie professionele demo. Heb je er nog geen, dan is het slim om dat te doen met iemand die er verstand van heeft, een bekende studio waar je misschien al een keer voor gewerkt hebt bijvoorbeeld.
Mocht je het gevoel hebben dat je het zelf kan, go for it. Ik heb mijn eerste demo bij een studio gemaakt waarvoor ik al een paar opdrachten had ingesproken. Hij wilde me wel helpen om een volledige demo te maken. Aangezien ik toen nog geen eigen studio had, kon ik bij hem wat extra materiaal opnemen. Dat hebben we gemixt met de opdrachten die ik al had gedaan. Zo kwam ik tot een goede professionele eerste demo.
Je kan ook eerst kiezen voor stap 3b: gelijk een voice-over studio bouwen.
Okay, bij mij ging het zo: omdat ik in mijn 3FM- en MTV-tijd al voice-overwerk deed op locatie, was ik al een beetje bekend in de scene. En ik was ook de stationvoice van NPO3. Aangezien ik met twee kleine kindjes thuis zat heb ik wel gelijk mijn homestudio gebouwd, want ik kon niet zomaar even de deur uit. Dat was zeker een gok, want heel veel werk had ik nog niet. En omdat ik niet wist wat ik anders zou willen doen, was het op dat moment de beste keuze.
De stilste kamer in huis werd de plek waar het moest gaan gebeuren en daar heb ik met een vriend een vocalbooth gebouwd. Je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Er zijn prachtige kant en klare vocalbooths te koop als je budget hebt, maar ik had geen groot budget dus bouwde hem zelf. Een dubbelwandig bouwpakket van MDF-platen en glaswol. Vervolgens heb ik aan de binnenkant Auralex schuim geplaatst, goede vloerbedenking op de grond gelegd en een mooi dubbelwandig deurtje gemaakt. Het was nog wel een flinke klus, maar het is gelukt.
Even een kleine kanttekening: zelf een cabine bouwen is wel een gok, want als je pech hebt klinkt het voor geen meter (akoestiek, galm etc).
Voor een beetje fatsoenlijk geluid moet je echt wel nadenken over je materiaal, de constructie en de plek waar je hem neerzet. Geluid is een bijzonder fenomeen. De cabine die je bouwt is een kwart van de truck, de akoestiek die je creëert de rest van het recept. Ik had mazzel, de booth had een gelijk al een mooie droge sound. Weinig tot geen ruis of rare bijgeluiden en geen onbestemde galmpjes dus. Daarna heb ik een technische audio professional laten invliegen om er naar laten kijken. Hij zei dat het wel snor zat met die booth van mij. Lekker, want voor zo’n €1000,- was ik weer een stap verder.
Dan nu de techniek.
Dat is ook lastig, want elke voice-over heeft zijn/haar voorkeuren qua MiC, pre-amp, interface en audioprogramma. De een vindt dit lekker werken, de ander dat. Omdat ik werkelijk geen idee had wat voor míj zou werken, kocht ik praktisch dezelfde set als waar een helpende collega uit het vak ook mee werkte. Ik bestelde alles bij thomann.de, dat was toen nog goedkoper, maar nu kun je voor alles goed terecht bij Baxshop.
Wat ik kocht. MiC: de Neumann TLM102. Redelijk betaalbaar en goed verkoopbaar mocht het niks worden. Ook de MiC werkte fijn voor dat moment, ik kon er wel wat mee. Weer mazzel. Inmiddels heb ik wel een nieuwe MiC: de AKG C414 XLII, gewoon omdat ik klaar was voor the next level, maar die Neumann was een perfecte start.
Dan nog de Symetrix 528E voiceprocessor. Toen geen idee wat ik ermee aan moest, maar ik had hem mooi wel. As we speak staat hij hier nog steeds en weet ik natuurlijk wél precies hoe hij werkt. Dat heb ik met hulp van internet tutorials uitgevogeld.
Verder heb ik een Macbook, een MBOX Interface, een microfoon standaard, een JZ popfilter en goede kabels aangeschaft (geen goedkope meuk kopen, want dan kun je kraakjes, tikjes en ruis krijgen) en kocht met PRO TOOLS. Al met al was de thuisstudio een investering van 5000,- denk ik. Maar whaaaaaaat de f*ck is dit allemaal nu? Ik snapte er geen zak van.
Zit je daar ineens met je studio waarvan je eigenlijk geen idee hebt hoe het werkt…tjaaaa….en nu?
Eerst heb ik op internet gezocht naar ‘PRO TOOLS en audiotechniek-lessen’. Niets te vinden natuurlijk. Ja wel trouwens, in Amsterdam vond ik een soort van workshop voor audiotechnicus, maar die was me te uitgebreid en te duur, mijn geld was op.
Er zat niks ander om dan mezelf de techniek aanleren. Dus alle uurtjes die ik over had (en eigenlijk dus niet had met 2 kleine kinderen) ben ik gaan installeren, klooien en youtube tutorials kijken. Het werd een slagveld. Het was zo knetter ingewikkeld. Ik dacht dat ik het nooit zou leren. Tranen, gevloek, en boze momenten waarin ik dacht:
“Fuck dat voice-over worden ik verkoop de boel weer!”.
Gelukkig had ik een vriend die me in geval van nood uit de brand hielp en zo is het toch nog goed gekomen. Al heeft het wel even geduurd voordat ik überhaupt iets kon met mijn studio en niets steeds alles in de soep liep. Inmiddels ben ik een Handige Harry met mijn studiogear en edit en master ik zelf de audio als de klant daar om vraagt.
Wil je een eigen professionele studio dan is het dus wel handig om écht gedreven te zijn of iemand te hebben die je (online) bij staat if needed.
Als je na dit verhaal nog even geen studio wilt bouwen, zorg er dan voor dat je bij een goede studio bij jou in de buurt kunt opnemen. Wie weet heb je zomaar een klus binnen en moet je snel kunnen schakelen.
Yess, demo en/of studio zijn klaar, door naar stap 4!
En nu begint het ‘achter-de-schermen-werk’. Ook dat kan een flinke klus zijn, tenzij je (betaalde) hulp inschakelt. Wil je voice-over worden en er je geld mee verdienen dan heb je echt een toffe website nodig en een netwerk. Want ja, die demo moeten mensen ergens kunnen horen natuurlijk. Daarbij is het fijn als mensen wat over je kunnen lezen, waar je voor staat, wat je kan.
Mijn eerste website heb ik zelf gebouwd. Gelukkig was ik daar wel redelijk handig in en was de concurrentie nog niet zo moordend als nu. De site (een one-pager) deed wel wat hij doen moest. Hij was duidelijk, fris, zag er best goed uit en ik was redelijk vindbaar. Anno 2020 ligt dat wel iets ingewikkelder.
Met jou zijn er namelijk nog 100.000 mensen die voice-over zijn of willen worden.
Denk dus flink na over de opbouw van je site, teksten, afbeeldingen, blog, referenties, social media, SEO, etcetera. Je site moet goed en professioneel zijn aan de voorkant én aan de achterkant, anders gaat niemand je online vinden. Een SEO-check en Adwords-campagne raad ik je ook aan. Verdiep je daar zelf ook in zodat je weet waar het over gaat.
Je kan er ook voor kiezen geen site te bouwen en alles op een kanaal zoals youtube, soundcloud of vimeo te zetten. Ik denk alleen niet dat dat werkt, want nogmaals met jou nog vele anderen dus zorg dat je overal goed vindbaar bent!
En hoe jij je online gaat presenteren is natuurlijk iets wat je zelf moet bepalen , maar geloof me, tegenwoordig is je site én social media je visitekaartje, so it better be good!
Demo en site klaar? Netwerken dan maar! Stap 5.
“Hartstikke tof die demo, studio en site, maar ik wil nu wel actie eigenlijk, ik wil voice-over worden en zijn! Kom maar door met die opdrachten!” Dat snap ik helemaal. Daarom hier wat handige tips om ertussen te komen. Alhoewel deze geen garantie geven op succes.
Wat je kan doen is het volgende: ga naar google en je zoekt op: webvideo, reclamebureau, audioproductie, voice-over, alle keywords waar je een voice-over aan kan hangen. Maak een lijst met mailadressen van mensen en bedrijven die met voice-overs werken.
Als je er minstens 50 hebt ga je mailen. Gewoon heel oldskool aquisitie doen. Daar gaat veel tijd in zitten, maar zo heb ik het wel gedaan. En ik heb ook iedereen met een persoonlijke touch benaderd, dus geen bulkmail maar gewoon een oprechte persoonlijk header en een goed verhaal met je demo erbij. ‘Hmmmm, geen reacties…ja een paar. Kak, wat gaat er mis?’
Tja, het duurde wel even voordat ik de eerste aanvraag kreeg.
En toen ik die kreeg was ik heel blij, maar ook bloednerveus. Moest ik het ineens in mijn uppie in die studio voor het echie doen. Het was maar een klein klusje, maar toch. Ineens begon ik enorm aan mezelf te twijfelen. Ik ploegde mezelf er doorheen en verstuurde de audio een dag later…stilte. Ik kreeg niks terug. Twee dagen heb ik moeten wachten totdat ik het verlossende mailtje kreeg dat ze heel blij waren met mijn werk.
Woopwoop! Ik ook hartstikke blij natuurlijk, ik kon het!
Het was me gelukt. Tussen het moment dat de eerste schroef die vocalbooth in ging en de eerste officiële thuisopdracht zaten zo’n 8 maanden ellende. Mijn geld was op en alle techniek moest ik nog leren, maar blijkbaar had ik de basis te pakken en dat was goed nieuws. Het gaf me weer moed en ik ging verder met oefenen en netwerken.
Ja kan ook direct stemmenbureau’s mailen. Als je googled kom je er zat tegen, zoals Voicebooking, Stemzoeker, Voices Industries, Post Office Voice casting… Kies er een paar uit waarvan jij denkt dat ze bij je passen en stuur je demo, kijk maar wat er gebeurt. Én in geen geval betalen voor een inschrijving, dat is total crapp. Als ze je erbij willen hebben en zaken met je denken te kunnen doen vragen ze dat écht geen inschrijfgeld namelijk.
Bij mij ging het anders. Ik kreeg namelijk zelf een mailtje van Voicebooking. Of ik bij hun cluppie wilde. Dat overviel me, want die had ik totaal niet zien aankomen, maar dat wilde ik wel natuurlijk. Een fijnere bevestiging van mijn talent had ik me niet kunnen wensen.
Het balletje ging langzaamaan echt rollen. De eerste opdrachtjes kwamen binnen en het eerste jaar als voice over met eigen studio zette ik bijna het minimumloon voor een 19 jarige om. ‘Wow, da’s eigenlijk helemaal niet zoveel’, hoor ik je nu denken. Nee zeker niet. Helemaal niet omdat je als ZZP-er geen sociale verzekering, vakantiegeld of andere voordelen hebt of opbouwt. Maar ik vond het wél best veel, want daarvoor had ik niks.
En de laatste. Stap 6: updaten en blijven ontwikkelen.
Toen de vaart er eenmaal een beetje inzat ben ik altijd blijven investeren en ontwikkelen. Dat is echt MEGA belangrijk. Denk niet dat als je er eenmaal tussen zit en je opdrachten lekker doorlopen, dat dat ook zo blijft. De concurrentie is groot en kan dodelijk zijn, ook als je al werk hebt.
Zo heb ik een jaar na mijn zelfgemaakte website er een láten maken. Een professionelere, en ja dat kosten weer knaken. Wel weer een one-pager maar met meer mogelijkheden en een strakkere lay-out. Overigens wel weer naar eigen ontwerp, maar technisch een stuk beter verantwoord. Ik wilde er meer op kwijt kunnen en meer mogelijkheden zoals een goede contactsheet. Twee jaar na díe site heb ik de site laten maken die ik nu heb. En op deze site ben ik echt apetrots. Hij is ik, duidelijk, overzichtelijk en hij werkt goed en ik kan hem zelf updaten en bijwerken wat ik regelmatig doe. Zo heb ik een paar weken geleden (oktober 2021) nieuwe foto’s laten maken. Ze staan er net op. Mooi he, zijn ze. Echt ik. 🙂
Internet ontwikkelt continue en wil je mee blijven doen dan zal je winkel (website) dat ook moeten doen, is mijn religie. Ik verzin, ontwerp, schrijf en upload alles voor mijn site zelf. Onderhoud, SEO en Adwords besteed ik uit, want daar heb ik de tijd niet voor.
Verder hou ik de stemmentrends nauwlettend in de gaten, kijk en luister ik regelmatig een avondje reclameblokken om te oefenen.
En daarnaast gebruik ik de rest van mijn tijd (als ik niet inspreek) voor het werken aan mijn bedrijf, ondernemen dus. En ik sport veel en sla ik regelmatig feestjes over, en die zijn er nu toch niet trouwens, om mijn stem in topconditie te houden.
Nu, tien jaar na de kick-off kan ik het wel definitief te zeggen, het is me gelukt. Ik ben een ‘succesvol en happy voice-over met eigen studio’.
Ik spreek wekelijks meerdere klussen in (van klein tot groot) en heb maandelijks terugkerende opdrachtgevers. Én, het belangrijkste, ik ben er altijd voor mijn kinderen, want daar was het me om te doen. Maar het was wel een eenzame rollercoaster ride. Gevuld met frustratie, tranen, een halve burn-out, een lege bankrekening, maar ook een flink dosis uithoudingsvermogen, de nodige hulp en een paar keer mazzel.
En dit is kicken: Sinds september 2019 heb ik de allerdikste voice-over home audiostudio van het land. Helemaal custom made, naar mijn wensen, ultra soundproof en uiteraard topnotch akoestisch verantwoord. Box-in-Box zoals het heet. Dubbele deuren, ramen en een zwevende vloer waardoor hij geen contact maakt met het huis. Gemaakt door professionele high-end studiobouwers. Ja, dat kostte wel serieus knaken, maar ik had het verdiend. Daar heb ik 10 jaar knetterhard mijn best voor gedaan.
Zo, dit is mijn hele verhaal. ‘Voice-over worden’ is dus best een pittige klus die je echt niet in een half jaartje klaart, maar gas op die lollie en het kan!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, dat ik je duidelijk heb kunnen maken dat het een zware klus was en tegelijkertijd echt het mooiste werkavontuur is dat ik heb beleefd. Je moet er alleen wel echt in investeren. Qua tijd én qua geld.
Bon, ik ben blij dat ik het gedaan heb en wil nooit meer anders. #hartjeinspreken, misschien moet ik dat maar op mijn arm laten tatoeëren…
Cheers en succes ya’ll!
Barbara
En wil je weten hoe dat inspreken nou in zijn werk gaat? Bekijk mijn studiovlogs hier!