Styling van je audio, daar word je knap van!

Door Barbara Karel 6 juli 2018

Untitled-2

Styling tot in de puntjes. Van zwoele Spotify banners tot frisse verhalen. Van energieke radiocommercials tot rustige E-learnings. Mijn opdrachten zijn zo gevarieerd, er is er geen een hetzelfde, maar ze moeten allemaal wel perfect klinken. En dat is nou precies waarom ik het zo’n prachtig vak vind, dat inspreken, ik voel me een beetje de stylist van de audio.

Het is namelijk net als de styling van je outfit. Als je naar naar het strand gaat trek je graag die luchtige zomerjurk aan, met bijpassende slippertjes en het liefst nog een mooie bloem in je haar of een paar kick-ass oorbellen (er even van uitgaande dat je als je een vrouw bent dus). Maar als je naar je werk gaat en je bent bijvoorbeeld eigenaresse van een biologisch kaaswinkeltje dan trek je een puur pak aan. Daarmee bedoel ik: niet teveel poespas, comfortabel en een tikkie stoer. Misschien ben je wel makelaar en zit je in het hogere segment huizen, dan ga je naar je werk in een strak pak of in ieder geval op zijn casual sjiek, lichtelijk zakelijk en vooral overtuigend.

Dat is nou precies waar een professionele stemacteur ook goed in is. Het stylen van jouw product. Zorgen dat de voice-over perfect matched met het plaatje. Tja, want om nou in een tandartspak naar het strand te gaan is ook zo wat.

Aan mij dus om er voor te zorgen dat jij helemaal happy en stralend de deur uit gaat, of de markt op in dit geval. Ik kan dat. Sterker nog, de meeste door mij gestylde mensen (lees bedrijven klein en groot) komen bij me terug voor een volgende sessie. En tja, soms gebeurt het dat achteraf de tone of voice toch niet helemaal naar wens is. Dat komt dan meestal omdat van te voren toch niet helemaal duidelijk was welke kant het op moest gaan. In dat geval is er de ‘altijd-bij-de-prijs-inbegrepen-intonatie-correctie-ronde’. En ik beloof je dat na wat verdere uitleg van de opdrachtgever, een beetje heen en weer sparren of advies van mijn kant, het altijd meer dan goed komt.

Eén van mijn recente opdrachtgevers die echt blij was met mijn werk was CollAction. Een stichting die zich inzet tegen de Fast Fashion Industrie.  Een te gekke opdracht ook, want ik mocht een verhaal vertellen waar ik me helemaal in kan vinden. Fris en energiek in het begin, authentiek en overtuigend aan het einde. Ik heb de audio opgenomen in mijn eigen studio en daarna hebben zij er zelf een mooie video mee gemaakt.

Als dan het eindproduct zo’n toffe video wordt dan ben ik een gelukkig mens, want als voice-over is dat waar ik bij elke klus voor ga, de perfecte styling voor het perfect plaatje.

Een totaal andere tone of voice maar ook een gelukkige klant was de uitgever van Saskia Noort. Ik mocht de commercial voor haar onlangs verschenen boek Stromboli inspreken. Een beetje spannend en vooral puur moest het worden. Hij werkte als een malle, het boek stond binnen notime op 1. (lees hier een knipoog)

Wil jíj ook dat jouw plaatje helemaal klopt? Feel free om me een bericht te sturen, dan zorg ik voor de perfecte styling.

Sunny day!

Barbara

Inspirerend? Deel dit bericht!

TV of nee? Nee dus.

Door Barbara Karel 26 september 2018

Verder lezen