Online jouw ultieme voice-over vinden? Ik wijs je met liefde de weg.

Door Barbara Karel 16 november 2017

Het kan best een gedoe zijn, online een voice-over vinden die perfect bij jou en je product past. Het aanbod is enorm en de mogelijkheden zijn oneindig. Groter dan je kan overzien. Je zoekt je de rambam en je komt er niet uit. Hellup dus!

“Waar vind ik nou die ene perfecte stemacteur? Hoe weet ik of een online stemmenbureau ook daadwerkelijk voldoet aan mijn wensen? Hoe kan ik snel  online een voice-over vinden die echt aanvoelt wat ik bedoel? Is duur altijd beter en goedkoop persé slechter? Betaal ik niet teveel?” Allemaal goede vragen. En ik kan daar niet hatseklats antwoord op geven, maar ik kan je wel een eind op weg helpen. 

Hier dan ook een shortlist met handige tips om je op het juiste spoor te zetten en snel jouw ultieme voice-over vinden.

1. Mannenstem of vrouwenstem? Het is natuurlijk handig om alvast de ene helft uit te schakelen, scheelt weer met zoeken, maar soms is het onduidelijk of je voor een mannenstem of vrouwenstem moet kiezen. Als je daar niet uitkomt laat dan beide partijen even een testje voor je maken van de eerste paar zinnen. De meeste voice-overs doen dit gratis en dan kun jij horen wat het beste bij je product past. Genderneutraal inspreken is helaas nog steeds een lastige…

2. Schrijf op waar je voice-over aan moet voldoen qua stemgeluid. Zoek je een frisse, zakelijke, warme, naturelle, vertellende, stoere, betrokken, krachtige, jonge, brutale, zachte, gekke, speelse of betrouwbare stem? Je ziet; er zijn heel veel mogelijkheden qua tone of voice. Als je goed weet wat je wilt scheelt dat je zeker tijd, je kan dan gerichter online jouw voice zoeken. Daar komt bij dat een professionele voice-over zelf heel goed weet waar zijn of haar kracht ligt. Als jij een duidelijke briefing hebt voor wat je wilt, dan kan een stemacteur je daar beter mee helpen (of je doorverwijzen naar een ander).

3. Wil je samenwerken met een bureau of liever rechtstreeks met de voice-over? Het voordeel van boeken via een bureau is dat je makkelijk kunt kiezen uit meerdere stemmen. Je hoeft dus minder energie te steken in het zoeken naar de juiste stem. En soms liggen de tarieven ook wat lager bij een bureau. Daar komt bij dat je via een bureau (tegen een meerprijs) altijd je hele productie in orde kan laten maken, dus inclusief edit en mastering. Dat is handig!

Het voordeel van het rechtstreeks boeken van een stem is dat je op een meer persoonlijk vlak samenwerkt en wellicht beter en sneller komt op het punt waar je echt wilt zijn. Als je een voice-over rechtstreeks benadert kan je hem of haar ook makkelijker betrekken in het creatieve proces, waardoor het eindresultaat vaak net dat beetje extra krijgt. Veel stemmen bieden ook totale producties aan, maar sommige niet. Let dus goed op onder wat voor voorwaarden de stem in kwestie zijn materiaal aanlevert.

4.  Maar hoe maak ik dan die keuze? Nu is het online leven natuurlijk totaal anders dan het echte leven, maar het werkt in the end hetzelfde. Er moet een klik zijn! Dus ook bij het online vinden van de juiste voice-over: luister naar je gevoel. Straalt de site van degene of het bureau met wie je in zee wilt gaan uit wat je wilt? Is de communicatie oprecht en prettig? Krijg je er een positief gevoel bij? Als een van deze pijlers een nee is zou ik zeker verder zoeken.

4a. Ok, je bent er uit. Je kiest voor een stemmenbureau! Maar hoe pak je dat het beste aan? Er zijn namelijk heel veel stemmenbureau’s. Als je googled op ‘voice-over’ kom je er al snel een heleboel tegen. Op sommige sta ik wel, op anderen weer niet. Waarom is dat? Omdat stemmenbureau’s zich natuurlijk willen onderscheiden. Ze hebben er niks aan als ze met hetzelfde concept of aanbod aankomen en dus in elkaars vaarwater zitten.

Veel bureaus doen hun werk goed: professionele stemmen en goede transparante communicatie. Anderen doen het beduidend minder. Daarnaast zijn er behoorlijke verschillen in de prijzen die stemmenbureau’s hanteren.

Helaas kan ik en wil ik je niet adviseren over met welke bureau’s niet te werken, maar wel over met welke wel! Dat zijn sowieso voicebooking.com, 14voices.com en destemmen.nl (wat eigenlijk een privé initiatief is van een aantal zeer goede voice-overs). En voor je commercials ga je naar radiobookers.nl of lekkerhipaudio.nl. Stuk voor stuk goede bureau’s met verschillende concepten, professionele stemmen en fijne betrouwbare teams.

4b. Toch kies je liever voor het rechtstreeks boeken van jouw stem! Waar moet je dan op letten? Er zijn anno 2017 heel veel voice-overs. Een hoop goede oude rotten uit het vak, maar ook een heleboel nieuwe frisse voices, zoals acteurs en beginnende stemmen die wellicht net een stemopleiding hebben afgerond en zelf handig waren in het bouwen van een site.

Nu heb je simpel gezegd twee opties:

1. je kiest voor een ervaren stem met eigen studio waarvan je zeker weet dat het goed komt

of 2. je waagt een gokje en je kiest voor een stem met weinig tot geen ervaring, maar die er wel wel heel verfrissend instapt.

Wat altijd belangrijk is, is dat je een stem kiest die goed bij jouw product past. Ben je een sjiek of gedegen merk dan is het wellicht een goed idee om een ervaren kapitein of stuurvrouw uit te kiezen. Maar kom je net aanwaaien met je nieuwe ‘te-gek-vet-asskickuh-product’ waarmee je die millennials wilt overtuigen, dan is het wellicht een tof idee om te kiezen voor een stem met een totaal nieuwe sound. Nederland is heel divers en zo ook het stemmenaanbod. Denk dus goed na over je doelgroep en welke taal die spreekt. Betrouwbaarheid (en dus ervaring en herkenning) kan een speerpunt zijn bij het het zoeken naar jouw ultieme voice-over, maar misschien wil jij wel out of the box en lekker creatief.

Wat voor beide keuzes voorop staat is dat de kwaliteit van de audio altijd moet goed zijn! (extra uitroeptekens !!!) Zonde van je geld als je productie online of onair gaat en het klinkt helemaal ruk. Check dus altijd bij een stem waarmee ze werken, hoe ze aanleveren, wat de eventuele leveringsvoorwaarden zijn en welk levertermijn ze hanteren. En als je met een echt onervaren stem in zee gaat is het wellicht verstandig om een externe studio te huren zodat je zeker weet dat je materiaal van goede kwaliteit is.

5. En last but not least, de prijs, wat is gangbaar? Een tarief van €250 voor een web- of bedrijfsvideo tot 250 woorden is heel normaal. En een landelijke televisie commercial vanaf €650 euro ook. Goedkoper kan, maar dan bestaat de kans dat het niet wordt waar je op gehoopt had. Koop je marktconform (of duurder) in bij een professionele en ervaren voice-over dan weet ik zeker dat je goed zit en met een perfect eindresultaat de markt op gaat.

Ik hoop dat het zo lukt om jouw droomstem te vinden, maar mocht je nog vragen hebben, stuur een bericht. Ik help je met plezier en professionaliteit. En ik spreek met liefde voor je in.

Fijne dag,

Barbara

Inspirerend? Deel dit bericht!

TV of nee? Nee dus.

Door drwoenl 23 september 2018

Verder lezen