MANNENSTEM OF VROUWENSTEM? MEET Q!
Stel, je bent op zoek naar een voice-over. Kies je dan een mannenstem of vrouwenstem voor je productie?
Lastig! Tjaaaa, want wat is beter, of beter gezegd, wat past béter bij je doelgroep? Voor veel producten spreekt het voor zich, hebben we bedacht. Zo lijkt een vrouwenstem voor een maandverband-commercial logisch en hetzelfde geldt voor chocolade-reclames. Online fashion-video’s lenen zich ook perfect voor een vrouwenstem. Technische animaties en stoere auto commercials lijken meer geschikt voor mannen en als het over de wildernis gaat lijkt ook een mannenstem een logische keuze.
Er is al menig onderzoek naar gedaan, want wat werkt beter? We willen het allemaal weten. ‘Ja vertel het me, waar luistert mijn doelgroep het liefste naar?!’
Nou, ik heb wat research voor je gedaan. Uit onderzoek van de Ster (even opvragen als je hem helemaal wilt hebben), blijkt dat je voor radiocommercials beter een vrouwenstem kunt kiezen. Ik citeer: ‘….Ook blijkt dat het uitmaakt wie de reclameboodschap inspreekt. Het beste kun je kiezen voor een vrouwenstem. Vrouwenstemmen scoren vooral beter op geloofwaardigheid en zorgen bovendien voor een hogere koop- en bezoekintentie.’
Maar google je even verder dan blijkt uit ander grondig onderzoek, dat mannenstemmen in commercials beter scoren. En als je er nog een stuk verder in duikt, dan kom je tot de ontdekking dat het eigenlijk helemaal niks uitmaakt. Zowel goede mannenstemmen als vrouwenstemmen zijn geschikt voor elke soort productie. Zo, nu kun je dus de gedachte over wat het beste zou werken gewoon helemaal loslaten. Verspilde energie.
De keuze voor een mannen- of vrouwenstem heeft namelijk alleen maar iets te maken met smaak! De maker van de commercial of webvideo heeft een concept bedacht en zoekt daar gewoon een mooie stem bij. Man, vrouw… of genderneutraal misschien wel.
Ja, want anno 2019 moet je daar wél over nadenken. Het is hot en happening om vrouwen een betere plek te geven (en terecht) maar ja, je wilt die stoere mannen ook niet voor het hoofd stoten. Laat staan dat je vergeet rekening te houden met hermafrodieten, metromannen, gays, transgenders en travestieten. En stereotypen kan echt niet meer, hokjes zijn uit!!
We moeten denken en doen in ‘mensen’. Niets meer en niets minder.
En daar heeft Virtue het creatieve bureau van Vice Media wat op gevonden: s’wereld eerste genderneutrale stem, genaamd Q. Deze week werd Q aangekondigd tijdens SXSW in Austin (Texas) en dit is Q…..nou, wat vind je er van?
Genderneutraal is Q zeker wel, maar helaas klinkt Q ook gelijk als een robot. Niet perse heel prettig om naar te luisteren en zeker niet geschikt voor een passievol online verhaal of overtuigende radiocommercial…Q is tè neutraal, namelijk met nul overtuiging, nul passie, nul karakter.
En dat is nou precies wat je wél wílt bij je productie. Je wilt iets losmaken, je wilt iets teweeg brengen, je wilt juist wel karakter! Mijn advies daarom, kies een professionele stem met lekker wat ervaring. Eentje die goed matched met jouw fingerspitzengefühl en met kleine nuances precies de juiste snaar weet te raken bij de mensen. En of dat dan een mannenstem of vrouwenstem is mag je lekker zelf weten. Vergeet alleen niet, mijn naam is Barbara KAREL en dat is niet voor niets.
Knipoog,
Bar