AI Voice-over

AI voice-over

AI voice-over…oftewel een artificial stem. Vroeger noemden we het vooruitgang. Nu wordt artificial in de creatieve sector vooral gezien als bedreiging. Maar is dat terecht?

Er is geen ontkomen aan natuurlijk. Je leest het overal. We zijn doomed. Iedereen die in de creatieve sector werkt gaat zijn baan verliezen als je de nieuwsberichten mag geloven. Van tekstschrijver, tot fotograaf, tot animator, muzikant en stemacteur. Zo is er onlangs het eerste dodelijke slachtoffer gevallen! De vaste Aldi stem is vervangen door een AI voice-over. Het was landelijk voorpaginanieuws en zat zelfs in het primetime NOS journaal.

Mijn telefoon gaat. RTL Boulevard. Of ik niet bang ben mijn baan te verliezen? NEE! En of ik daar in de TV uitzending wat over kon zeggen? JA GRAAG! En zo zat ik dus met mijn voice-over hoofd in RTL Boulevard. Heb je het gemist? Lees dan verder. Ik vertel je hier waarom we niet bang hoeven te zijn voor AI en het kunnen omarmen.

Laten we beginnen met de Aldi- AI voice-over.

Vaste stem van een groot merk ben je nooit voor het leven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Mijn langste ‘’vaste’ opdrachtgever had ik zo’n 5 jaar. Daarna waren ze wel toe aan iets nieuws. Een nieuwe koers, een andere benadering van de doelgroep, een nieuwe sound… En dat is echt heel logisch. Zo werkt marketing. Stilstaan is dood gaan. Zo is het nou eenmaal. Ik was natuurlijk superblij met die 5 jaar. En even goede vrienden als de klant voor een ander fris geluid kiest. That’s how voice-over life goes.

Wat betreft Aldi, die waren ook klaar voor een nieuwe sound. Dat had een andere voice-over kunnen zijn, maar ze wilden het nog specialer! Ze kozen voor wel 10 nieuwe voice-overs. Hun eigen werknemers. Met Artificial Intelligence hebben ze één nieuwe AI voice-over gecreëerd op basis van ingesproken voice-overs van hun werknemers. Briljant toch?

Maar, denk nu niet dat ze een computer hebben waar ze een tekstje induwen en dat die er dan kant en klaar topnotch ingesproken uit komt door die AI voice-over.

Nee. Zo werkt het dus niet. 

De AI voice-over van Aldi wordt éérst ingesproken door een professionele voice-over en daarna wordt die stem vervormd met hun nieuwe artificial stem. De basis van de Aldi audio wordt dus alsnog gelegd door een echte-mens-stemacteur.

En ja, je ziet prachtige dingen voorbij komen online. Producties die er (bijna) echt uit zien of loepzuiver klinken. Maar jij weet niet hoeveel er achteraf aan is gesleutel, want dat vertellen ze er niet bij. 

Begrijp me niet verkeerd hè, je kan zeker geinige content genereren met AI. Bij het ene creatieve vakgebied wellicht wat makkelijker dan bij het andere. Maar een mooie en lekker flowende voice-over, die precies de accenten en intonatie legt zoals jij dat wilt, en dan ook nog eens met de juiste emotie het verhaal vertelt, is met een AI voice-over niet te doen.

Het gaat ook nog heel lang duren voordat dat het zover is. Daarom ben ik niet bang. Reuze interessant is het zeker en ik volgt het met plezier op de voet. 

Zo heb ik paar jaar geleden geïnvesteerd in een AI Speech Technology Company die inmiddels ook mijn eigen AI voice-over heeft gemaakt.

Ik denk namelijk dat AI enorm veel goeds voor de wereld kan betekenen en we moeten het gewoon omarmen. Tech heeft toekomst. Sámen met de mens.

Dagen heb ik de trainingen voor de computer zitten inspreken. En nu is het eerste model klaar. Ik heb dus toegang tot mijn eigen AI voice-over. En ja, je stopt er een tekst in en er rolt een gesproken voice-over uit, met mijn stemgeluid. Maar klinkt het goed? Kun je het gebruiken voor jouw productie?

Nee dus. Mijn AI voice-over mist (nu) gewoonweg flow, nuance en emotie.

Even bellen met mijn AI voice-over om de tekst te finetunen is ook lastig. En wat dacht je van exact timen op die Engelse video waar die precies op moet passen? Mijn AI voice-over kan ook niet switchen tussen Nederlands en Engels. En tegenwoordig is de Nederlandse spreektaal doordrenkt met Engelse termen. Daar snapt ze dus geen f*ck van. Even een zinnetje afwisselend naar ’boven of naar beneden’ afronden, zodat de opdrachtgever kan kiezen in de eindmontage is helemaal een ‘no go’ voor mijn computer stem.

En ja, natuurlijk is er een markt voor AI voice-overs, bijvoorbeeld voor Google Assistant of Siri. Maar wil jij echt overtuigend jouw bijzondere verhaal laten vertellen en zorgen dat je publiek het gelooft, dan kom je niet weg met een AI voice-over.

Neem nou robots. Hoe lang proberen mensen al een artificial mens te bouwen, of een huisdier?

Precies, al decennia. En zit de normale mens daar op te wachten? Ik denk van niet. Ja als je ‘Elon’ heet misschien. Nee, er gaat niks boven het aaien van een échte kat of hond. Zolang de mens bestaat zal er altijd vraag zijn naar ‘echte menselijkheid’. In alles.

Sterker nog, hoe meer artificial we maken hoe urgenter en groter de vraag naar ‘echt’ wordt.

Mensen willen echtheid, natuur, warmte, emotie… voelen! ChatGPT is top om mee sparren, maar er gaat niets boven een goed gesprek met een echt mens.

Dat neemt niet weg dat AI fantastisch is en goed ingezet kan worden in allerlei soorten branches. AI kan mensen helpen. Maar de vraag naar echte humane voice-overs (en andere vakmensen) zal altijd blijven. Voor mij zaak om zó goed werk af te blijven leveren, dat opdrachtgevers me blijven boeken.

No problem! Mee gaan met de tijd en doorontwikkelen op alle fronten is mijn kracht. Ik spreek de taal van nu en biedt meerwaarde aan mijn opdrachtgevers, zowel op voice-over als op tekstueel en creatief vlak. Ik bied de total package.  

Horen hoe de artificial Barbara klinkt? Check het hier!

Toch liever een ‘echte’ voice-over voor jouw productie? Aan mij heb je een goeie. Ik maak het precies zoals jij het wil. Van vrolijk, tot informatief, zakelijk of stoer. Tweak ik gelijk even je tekst if needed. Daar kan geen AI voice-over tegen op. Meer weten? Stuur me een bericht en krijg vandaag nog antwoord.

Mooie dag, Bar

Share this post:

Nog meer lezen.

Automatsich meelezen? Abonneer je op VOICELAND en ontvang elk KWARTAAL een lekker VOICE verhaal.

voice-over en stemacteur Barbara Karel palmboom